torsdag 12 mars 2015

”GameOverState”

Den här veckan tänker jag skriva lite om hur jag tänkte när jag gjorde
”GameOverState” klassen och även lite om huvudmenyn då det är en och samma sak, bara i olika klasser.
”GameOverState” klassen påminner mycket om meny klassen  som jag gjorde förra veckan. Jag tog meny klassen som bas för att göra ”gameover”, när spelaren dör / blir fasttagen av fienden så ska spelaren se ”gameover” skärmen som är ett separat ”gamestate”.

”GameOverState” har för närvarande bara en backgrundsbild och en knapp som tar dig tillbaka till start menyn. Men i den slutliga versionen så kommer det finnas möjlighet att skriva in sitt namn om man har mer poäng än de topp 10 som har spelat tidigare. Eventuellt att det är i en separat skräm och sedan kommer man till ”scoreboard” som kan ta spelaren till huvudmenyn. Eftersom jag inte är riktigt klar så är det lite små finesser kvar, som till exempel när spelaren trycker på ”quit” från ”pause” menyn så blir det en bugg som gör att man inte har möjlighet att komma tillbaka till huvudmenyn. Det är en av buggarna som inte är fixade till beta visningen tyvärr.

Motgångar som jag har stött på är följande:
Att spelaren ska dö och sedan bryta ”Update” i ”Gamestate” för att komma till ”GameOverState” har inte riktigt fungerat fullt ut till en början. Jag löste det med lite hjälp genom att göra funktionen  med knapparna i ”gamestate” till en ”bool” som då i sin tur kan bryta” update” i ”gamestate”.
Genom att skriva ”return false” då spelaren dör eller om spelaren trycker på ”quit” i ”pausestate”.

Något mer som krånglade också när jag implementerade ”png” bilden, då jag helt enkelt gjorde en fel uträckning och fel beräkning på hur pass hög varje knapp var. Resultatet då det var fel blev att den tog med halva nästa knapp och enbart den första knappen såg bra ut. Jag löste det genom att dubbelkolla och skriva om beräkningen lite.

Problem med kollisionen var inte stora men en förskjutning av kollisionen var nödvändigt då  kollisionen blev för stor med de nuvarande knapparna. Problemet var att den lyste upp två knappar när du drog över de knapparna i mitten av huvudmenyn och ”GameOverState” menyn.
Jag löste genom att ta spritens bredd och höjd och sedan plussa på i x och y det som krävdes för att kollisionen sedan ska passa knappen.

Jag avslutar nu veckans blogg post, tack för visat intresse!
Med vänliga hälsningar..
//Andreas Lundmark

1 kommentar:

  1. Tjenare! Kul att du skriver bloggen på svenska, det blev en glad överraskning då de flesta skriver på engelska! Det gjorde materialet lättare att ta upp så det var trevligt! Ja till bloggen då! Du skriver bra i bloggen och man får en bra förståelse för vad du har gjort och arbetat med! Jag tycker personligen det är intressant att läsa om problemen som uppstått då de problemen du har gått igenom av skapat av game over staten är något som vi i min grupp (team 12) också hade lite problem med! Vi löste det precis på samma sätt som dig med att lägga till en kontroll bool! Det är också intressant att läsa om de mindre problemen som du skriver, till exempel om knappar som är felberäknade! Det är sådana problem som uppstår hela tiden men de flesta bloggar jag läst har utelämnat dem men det är kul att se att andra också har sådana problem! Annat än det så tyckte jag det var en trevlig läsning! Du beskriver bra vad du har gjort, varför du gör vad du gör och hur du skapade det du har skapat! Det ger bloggen till en bra beskriving av vad du gjort!
    Lycka till inför Final! :)

    SvaraRadera